Werkbezoek 2e Kamerfractie ChristenUnie 8-5-2023 aan Groningen

IMG_4739banner.JPGdinsdag 09 mei 2023 10:40

Wethouder Annalies Usmany: “We voelen ons een dirigent, maar dan met de handen op de rug gebonden. Ik ben overigens erg blij met het feit dat de ChristenUnie, als eerste partij uit de 2e Kamer na het Pegas rapport, op werkbezoek in Eemsdelta komt!”

Binnenkort gaat de 2e Kamer in debat over het rapport van de Parlementaire Enquête-commissie Aardgaswinning Groningen (Pegas).Ter voorbereiding hierop kwamen vandaag de fractievoorzitter van de ChristenUnie Mirjam Bikker en de CU-kamerleden Don Ceder, Nico Drost en Stieneke van der Graaf naar Groningen om (opnieuw) de situatie te bekijken en om met bestuurders en inwoners in gesprek te gaan over het rapport en om info op te halen.

Keurig op tijd arriveerde de trein vanuit de Stad Groningen in de Stad Appingedam met daarin de 2e Kamerleden Mirjam Bikker en Nico Drost, samen met twee fractiemedewerkers. Samen zijn we naar het Stadskantoor gelopen waar de andere kamerleden inmiddels ook met andere vervoersmiddelen waren gearriveerd. Burgemeester Ben Visser heette allen -onder het genot van koffie/thee koek en cake- van harte welkom. Wethouder Annalies Usmany-Dallinga vertelde in het kort over de problematiek in het aardbevingsgebied en wat dat voor gevolgen heeft voor een ieder die daarbij intens betrokken is. Zowel bij de inwoners als ook bij de bestuurders van de betrokken gemeenten in Groningen.

Vervolgens gingen we per fiets het ‘gebied’ in. Op diverse plaatsen in Appingedam, met name in de wijk Opwierde, werd uitgebreid stilgestaan bij deze hele grote operatie van sloop/nieuwbouw en versterken. Diverse voorbeelden werden door de wethouder en de beleidsmedewerker gegeven en konden we zien waar ongelijkheid in deze operatie toe kan leiden. Op de ene plek wel sloop/nieuwbouw (heft in eigen hand) en aan de overkant een ‘veilige woning’.
Natuurlijk even langs de Nicolaikerk, het mooie oude stadhuis van Appingedam en uiteraard een kijkje bij de ‘hangende keukens’.

Genoeg om over door te praten. En dat deden we dan ook voor, tijdens en na de heerlijke lunch bij Restaurant de Basiliek in Appingedam.

Na de lunch ging een groepje de film “De Barst” bekijken en met elkaar in gesprek over de impact van de aardbevingen op kinderen en jongeren. En over wat er moet gebeuren om hun situatie te verbeteren.
Een ander groepje, ging naar het Kindcentrum Noord in Delfzijl. Een hele bijzondere school waar op een specifieke manier ‘les’ wordt gegeven aan kinderen van 0 tot en met 13 jaar. Deels gefinancierd door NPG-gelden, maar hoe verder over twee jaar? Die boodschap heeft Don Ceder meegenomen. Ook moet er een oplossing komen voor het tekort aan lokalen, waar overigens achter de schermen hard aan wordt gewerkt. De burgemeester ging hierna met Don Ceder en fractiemedewerker nog even een rondje strand in Delfzijl doen.

Vanuit Delfzijl naar het Stadskantoor Appingedam en vervolgens naar Ten Boer. Ook daar soortgelijke problemen in de versterkingsoperatie. Wandelend door enkele straten van Ten Boer -samen met bestuurders uit deze gemeente en uit de Groninger Staten- werd door twee eigenaren van de betreffende woningen verteld wat hun was ‘overkomen’ en vragen van de 2e Kamerleden beantwoord. Ook hier weer een indrukwekkende sessie.
Langs ogenschijnlijk nieuwe woningen, wat later bleek dat deze 15-jaar oude woningen nog versterkt moesten worden…liepen we weer terug naar het Dorpshuis aan de Sportlaan. Daar waren inmiddels al een aantal inwoners uit het gebied gearriveerd die graag in gesprek wilden met de Kamerleden, bestuurders en raadsleden. Ook vertegenwoordigers van een aantal maatschappelijke organisaties waren aanwezig, onder andere de voorzitter van Platform Kerk en Aardbeving Ds. Christiaan Kanis.

Ik ben er van overtuigd dat de 2e Kamerleden voldoende in de gelegenheid werden gesteld om info op te halen en adviezen hebben meegekregen. We wachten het debat met spanning af.

Deze bijdrage is van fractieassistent CU Eemsdelta en fotograaf Jan van Heerde.
Een fotoreportage vindt u aan de rechterzijde op de website.