Raadsvergadering 23 april 2024 mondelinge vragen over "Vlamovenflat Delfzijl"

IMG_1676.JPGdonderdag 25 april 2024 12:07

...en voelen we mee met de mensen die in deze flat wonen als we horen over zaken als, hun verdwenen woongenot, het slechte onderhoud het grote gevoel van onveiligheid bij het zien van de scheuren en vallende stenen....

Voorzitter,

Zaterdag zijn wij, Janny Volmer (EDE), Aagtje Elderman (CDA) en Ina Schenkel (CU) bij de Vlamovenflat (Delfzijl) geweest en we hebben met eigen ogen gezien dat er stenen naar beneden vallen, dat er ernstige scheurvorming is zowel aan de binnen als aan de buitenkant en we hoorden van de bewoners dat de scheuren groter worden. We hebben boven in de flat op een balkon gekeken en voelden ons daar verre van veilig vanwege de enorme scheuren en de gaten door missende stenen. Verder hebben wij geconstateerd dat er hekken rond de flat staan en dat de route naar de entree is overdekt om te voorkomen dat er stenen vallen op de mensen die de flat in willen.

Hierdoor is het aanzicht van de flat ver beneden peil en een aanfluiting voor de buurt. Door de hekken is het omliggende terrein niet bereikbaar voor onderhoud waardoor het geheel nog slordiger oogt. Wij vinden het heel begrijpelijk dat de bewoners zich niet meer veilig voelen in hun huizen en dat ze op korte termijn duidelijkheid willen over de situatie. Een inspectie die gedaan is na een AOS- melding heeft het gevoel van onveiligheid niet weggehaald omdat er volgens de bewoners onvolledig en snel is geinspecteerd.

Wij zijn ons ervan bewust dat de verantwoordelijkheid in eerste instantie bij de eigenaar en verhuurder ligt en vervolgens bij IMG en NCG.Toch voelen wij ons als volksvertegenwoordigers aangesproken en voelen we mee met de mensen die in deze flat wonen als we horen over zaken als, hun verdwenen woongenot, het slechte onderhoud van hun woonomgeving en boven alles het grote gevoel van onveiligheid bij het zien van de scheuren en vallende stenen. Ook voor huurders van woningen moet een veilig huis en een veilige woonomgeving vanzelfsprekend zijn.

Wij hebben de volgende vragen:

• Kan het college ingrijpen in deze situatie op grond van de Wet goed verhuurderschap?
  • Kan het college ingrijpen vanwege het slordige aanzicht zoals een hekwerk, een provisorisch gemaakte overkapping bij de entree en een niet onderhouden woonomgeving?

Raadsleden gemeente Eemsdelta.

Janny Volmer

Aagtje Elderman

Ina Schenkel

Deze bijdrage van Ina Schenkel en de reactie hierop van het de portefeuillehouder burgemeester Ben Visser is hier terug te zien en te beluisteren.