ChristenUnie Eemsdelta op bezoek bij Lievershoes

IMG_20210629 lievershoes banner.jpgwoensdag 30 juni 2021 11:18

IMG_20210629_104504 lievershoes

Op dinsdag 29 juni 2021 is de fractie van de ChristenUnie Eemsdelta op werkbezoek geweest bij Lievershoes in Spijk. Lievershoes is een gezinshuis, waar 24/7 kinderen opgevangen worden die om verschillende redenen niet meer thuis kunnen opgroeien. Rik Lievers, gezinshuisouder, omschrijft dit zelf als: “we bieden een “bijzonder” gewoon gezin waar de kinderen mogen opgroeien en zich zo mogen ontwikkelen zoals bij hen past”.

Recent is de gemeenteraad van Eemsdelta bijgepraat over de aanstaande ontwikkelingen in de inkoop van jeugdzorg in de provincie Groningen. Om deze reden is de fractie dan ook enthousiast ingegaan op de uitnodiging van Rik om eens te komen ervaren wat jeugdzorg in praktijk nu betekent. Beleidstukken, presentaties en andere informatie is vaak van een hoog abstractieniveau en daarbij is het lastig om te doorgronden wat dat allemaal in de praktijk uitwerkt. “Het is dan ook bijzonder inspirerend om eens achter de schermen te mogen kijken bij een kleine, maar zeer professionele, jeugdzorgonderneming”, aldus Gert Drenth van de ChristenUnie.

In de praktijk zien we een verschuiving naar grote zorginstellingen en komen kleine(re) zorgorganisaties moeilijker in beeld en aan bod. Tijdens het werkbezoek hebben we mogen ervaren wat de drive is van deze kleinschalige zorginstelling. Daarbij passen woorden als bevlogenheid, passie, professionaliteit maar bovenal liefde en zorg voor de kinderen. Ina Schenkel van de ChristenUnie geeft aan: “Het is belangrijk dat ook dit soort aanbieders zorg kunnen blijven bieden in de toekomst. Naast de hoogwaardige kwalitatieve zorg die geboden wordt, is het ook belangrijk dat er keuze is en blijft. Ook op basis van identiteit. Dit geldt voor zowel zorg-in-natura als voor PGB-geïndiceerde zorg”.

Daarom wil de ChristenUnie Eemsdelta zich dan ook de komende periode inzetten, om ook dit soort aanbieders in beeld te houden en te brengen, bij de aankomende aanbestedingen in de jeugdzorg.

Deze bijdrage is van Gert Drenth
raadslid ChristenUnie Eemsdelta.