ChristenUnie 2e Kamerleden Gert-Jan Segers en Pieter Grinwis op bezoek.

DJI_0256.JPG foto.JPGwoensdag 30 juni 2021 09:39

Bezoek uit Den Haag. Op vrijdag 25 juni hebben Tweede-Kamer leden van de ChristenUnie Gert-Jan Segers en Pieter Grinwis een bezoek gebracht aan onze provincie.

waardevolleven1Om half twaalf arriveert het gezelschap in Loppersum bij het gebouw van “Waardevol Leven”. Een afvaardiging van Platform Kerk en Aardbevingen een afvaardiging van Geestelijke Verzorging Aardbevingen (GVA) en ondergetekende zijn hierbij ook uitgenodigd. Na een voorstelrondje gaan we op de fiets een rondje Loppersum doen. waardevolleven3Dat fietsen is een goed idee want zo krijgen de kamerleden een goed beeld van de versterking en de sloop/nieuwbouw. Op diverse plaatsen wordt stilgestaan bij een project.

De wisselwinkel is ook voor mij een nieuw onderdeel van de versterking. Het is de bedoeling dat de winkelpanden versterkt worden en tijdens dat proces kan hun bedrijf uitwijken naar de wisselwinkel. Stel het je even voor, alles overpakken en hopen dat de klanten blijven komen en daarna weer terug.

Langs al versterkte woningen en nieuw gebouwde en via de wisselwoningen komen we aan bij een gezin dat nog midden in de ellende van alle regelingen zit en dat al jaren.

Op indrukwekkende wijze vertellen ze hun verhaal van versterken, nee toch niet, veilig, nee toch niet, ingrepen, beloftes, vertraging en wachten, wachten, wachten op wat komen gaat. Intussen wordt alles rondom hen gesloopt en weer opgebouwd en zitten ze elke dag in de herrie die daarbij hoort. Af en toe kunnen we elkaar nauwelijks verstaan tijdens het gesprek.

Woede en onmacht overvallen mij telkens weer bij zulke verhalen, mensen worden kapot gemaakt, niet door de bevingen maar door de regelingen.

Terug bij “Waardevol Leven” (what’s in a name) eten we een broodje en vertellen mensen van Platvorm Kerk en Aardbeving en GVA over wat zij doen voor Groningers.

Daarna gaat het gezelschap naar Overschild en Veendam.
Het is goed dat ze geweest zijn en hebben gehoord en gezien dat de gevolgen van de gaswinning diep ingrijpen in mensenlevens en in de samenleving en dat dorpen en wijken voorgoed veranderen. Goed om te weten als het in Den Haag weer over cijfers en geld gaat.

Deze bijdrage is van Ina Schenkel-Zandvoort
fractievoorzitter en raadslid CU Eemsdelta.
foto's: Jos Schaafsma en
André van Drone Design