Update! ChristenUnie stelt vragen over de oplopende kosten levensonderhoud

Armoede -rekening betalen.jpgwoensdag 15 juni 2022 10:00

...Met name mensen met een laag inkomen en AOW-ers zonder pensioen komen in de problemen. Eenmalig € 800,00 -wat slechts een deel van deze mensen ter compensatie heeft ontvangen- zal de rode cijfers niet lang tegenhouden...

Er gaat geen dag voorbij of we horen en lezen over de oplopende prijzen van zaken en goederen. Het kan niet anders of mensen komen hierdoor in de financiële problemen. We horen van mensen dat de prijzen voor energie verdriedubbelen. Er wordt tussen de vijfhonderd en zeshonderd euro per maand aan voorschot gevraagd door energieleveranciers, tel daarbij de huur en de zorgverzekering op en er blijft maar heel weinig over om van te leven. Met name mensen met een laag inkomen en AOW-ers zonder pensioen komen in de problemen. Eenmalig achthonderd euro, wat slechts een deel van deze mensen ter compensatie heeft ontvangen, zal de rode cijfers niet lang tegenhouden.

Onze vragen zijn:

1. Heeft de gemeente nog mogelijkheden om deze mensen extra te ondersteunen?
  2. Zijn er mogelijkheden om naast een huur- en een zorgtoeslag ook een energietoeslag in te voeren voor minima?
  3. Is de gemeente van plan om extra preventieve maatregelen te nemen om mensen uit de schulden te houden zoals meer voorlichting en het uitdelen van simpele energiebesparende producten zoals dat eerder ook wel gebeurde.
  4. Is de gemeente bereid om dit via de gemeentelijke pagina en via andere media te communiceren zodat zoveel mogelijk mensen op de hoogte zijn van de mogelijkheden voor ondersteuning en besparing.

Deze bijdrage is van onze fractievoorzitter ChristenUnie Eemsdelta
Ina Schenkel-Zandvoort

Het college heeft de vragen beantwoord. U vindt de beantwoording hier en in de documenten hieronder.
Maar er is meer! De gemeente Eemsdelta komt in actie. Hier het persbericht.

14. 20220425 CU Ina Schenkel Oplopende kosten levensonderhoud.pdf32,4 kBapplication/pdfdownload
14. Beantwoording schriftelijke vragen oplopende bestaanskosten gesteld door I. Schenkel-Za_000041521,1 MBapplication/pdfdownload
Persbericht Energiebrigade Eemsdelta..pdf162,4 kBapplication/pdfdownload