Raadsvergadering 27 september 2023 Programma Groen Eemsdelta

g.JPGdinsdag 31 oktober 2023 13:16

Na twee raadsinformatie avonden en een raadscommissie is het nu zo ver dat we het raadsbesluit hebben voorliggen inclusief het Uitvoeringsprogramma.

Als het gaat over het groenbeleid dan vindt iedereen er wel wat van en iedereen heeft er een mening over. Begrijpelijk want als het over groen gaat dan raakt het onze directe leefomgeving, onze wijk, ons dorp en onze straat. De ChristenUnie vindt het heel belangrijk dat dit programma mede tot stand is gekomen door input op te halen bij onze inwoners door middel van een vragenlijst en dat er ook aan is meegewerkt door de kindergebiedsregisseurs en JongGOUD Eemsdelta.

Dit programma is niet alleen maar een harmonisatie van het bestaand beleid van de oude gemeentes, maar speelt ook in op ontwikkelingen als klimaat, biodiversiteit en behoud van ons karakteristieke landschap. Door de versterkingsoperatie en veel sloop-nieuwbouw veranderen straten en wijken en helaas zien wij veel versteende tuinen verschijnen. Handig om te onderhouden en je auto te parkeren, soms zelfs nodig om je stekkerauto aan het stroom te kunnen zetten, maar niet goed voor de afvoer van regenwater dat door klimaatverandering in hevige buien neerkomt en de grond niet in kan. De ChristenUnie gaat er vanuit dat de gemeente Eemsdelta als lid van Stichting Steenbreek in de toekomst mee gaat doen aan hun acties om verstening tegen te gaan.

Wij geven middels een motie vast een voorzetje om regenwater vast te houden in een regenton zodat dit water gebruikt kan worden voor de planten, maar ook voor het wassen van de ramen en de auto, geen witte vlekken, want kalkvrij.

We zijn enthousiast over het programma groen en het uitvoeringsprogramma en willen graag regelmatig op de hoogte gehouden worden van de stand van zaken. Uit de antwoorden van de vragenlijst maken wij op dat er onder onze inwoners best veel mensen zijn die op diverse manieren wel willen meehelpen bij het onderhoud van het groen in hun omgeving. Hetzij door samen met anderen aan de slag te gaan of door het adopteren van een stukje groen in de buurt. Wij horen graag hoe u deze enthousiaste mensen gaat mobiliseren en faciliteren. Het gaat de buurt of wijk zeker in meerdere opzichten ten goede komen. Verder gaan wij er vanuit dat u iets gaat doen met onze suggestie om bermen met lage ecologische potentie te laten maaien door derden.

Groen heeft de neiging om, zeker in de groeizame periodes, zich uit te breiden naar het grijs. Uiteraard zijn wij tegen milieuonvriendelijke bestrijdingsmiddelen, maar het onkruid op stoepen en andere verhardingen zorgt voor veel klachten en kan ook gevaarlijk zijn. Als mensen aanbieden zelf hiermee aan de slag te gaan vinden wij het logisch dat hier iets tegenover staat in de vorm van een stuk gereedschap als een onkruidborstel of een voegenreiniger. Bij een buurt of verenigingsinitiatief zou dat ook een financiële bijdrage kunnen zijn voor een gezamenlijke activiteit.
Volgens ons zou het goed zijn om het meldpunt Woonomgeving nog wat meer onder de aandacht te brengen zodat onze inwoners weten dat ze een melding kunnen doen als het nodig is.

Ten slotte willen wij alle bedenkers van en medewerkers aan dit mooie groenprogramma veel plezier en succes toewensen bij de uitvoering in de praktijk.

Deze bijdrage is van fractievoorzitter Ina Schenkel-Zandvoort en is hier terug te zien vanaf 00:38:39 - 00:41:52

Motie CU GL EDE Actie regenton.pdf46,2 kBapplication/pdfdownload