Raadsvergadering 18 oktober 2023 Regionaal Beleidsplan Veiligheid Noord-Nederland 2024-2027

Veiligheiddinsdag 24 oktober 2023 14:00

Het voorstel regionaal beleidsplan Veiligheid Noord-Nederland 2024-2027 ligt voor. Het is een koppeling van het integraal veiligheidsplan.
Het beleidsplan is goed uitgeschreven over de noordelijke provinciën.

De meeste Nederlanders nemen tegenwoordig geen blad meer voor hun mond en uiten hun ongenoegen over velen zaken die er in de wereld plaatsvinden. Gevraagd en ongevraagd. Dit past ook in onze democratische rechtssysteem. De meningen worden tegenwoordig openlijk gegeven maar ook via social media verwoord. Zo ook in onze regio. Soms neemt dit extreme vormen aan. Wat kan leiden tot vervelende of gevaarlijke situaties in de noordelijke gemeentes. Om deze signalen op te pakken is dit beleidsplan onder ander opgemaakt.

De samenwerking met verschillende overheden is dan ook van essentieel belang. Hoe meer instellingen, hoe meer informatie er gedeeld kan worden om excessen te voorkomen. Daarbij is zien en gezien worden van wezenlijk belang als overheidsinstelling. De politie is één van die instelling die signalen kunnen oppikken om starten met een onderzoek.Toch moet de koppeling van onze inwoners naar deze organisatie niet al te lastig zijn. Dit is nog steeds aandachtspunt van onze fractie.

We hebben dit wel eens vaker aangekaart dat de politie in vorm van een buurtagent van wezenlijk belang is en makkelijk te vinden moet zijn. Een veel gehoorde klacht is dan ook dat de inwoners van onze gemeente kunnen deze nog steeds niet makkelijk vinden. Dit heeft met de capaciteit te maken. Maar dit is een andere discussie, maar wil het wel even benoemen. Maar toch kunnen onze lokale inwoners informatie hebben die leiden naar criminele activiteiten. En dan is het wel makkelijk om dit te delen met een overheidsinstelling die makkelijk te vinden is.

Even een citaat in het beleidsstuk van de regio burgermeester Eenheid Noord-Nederland “We hebben als eenheid dus het nodige te doen, maar gaan dat met vertrouwen aan” daar sluiten wij ons bij aan als fractie van de ChristenUnie. Het aandachtpunt, ondermijnende criminaliteit, die in dit beleidsplan genoemd word is in onze gemeente Eemsdelta één van de zorgpunten in onze buurt.  De integrale aanpak in onze havens is wel een behoorlijk aandachtspunt met misschien wel minder toezicht. Daarbij hebben we alle ketenpartners nodig die met handhaving zich mogen bezig houden. Toch mis ik dit wederom. Het gebeurt mij bijna altijd met de stukken van de regio de veiligheid regio Noord Nederland een aantal extra ketenpartners. In november 2021 heb ik een toezegging gekregen van de voormalige (waarnemende )burgermeester van de gemeente Delfzijl om dit punt mee te nemen in de stuk. Onder 3.3 staan de partners genoemd om samen interventies te verrichten. De Douane en de Koninklijke Marechaussee zijn met regelmaat aanwezig in de havens. Deze organisaties doen we tekort om deze niet te vernoemen in dit beleidsplan. Mogelijke wijze kan onze burgemeester dit punt overdragen naar de regioburgemeester.

In het overzicht van het aantal incidenten in Noord Nederland (januari 2014-juni 2022) is onze gemeente een opvallende gemeente omdat wij totaal geen incidenten hebben met raakvlakken naar Antioverheid, rechtse, linkse of religieuze zaken. Chapeau !! en hopelijk kunnen we dat tot het volgend beleidsplan Veiligheid Noord Nederland zo houden. We stemmen in met dit beleidsplan met de aandachtpunt die we als fractie van de ChristenUnie mee willen geven.

Tot zover.

Deze bijdrage is van raadslid Harold Kol. Zijn bijdrage is hier ook terug te zien en te beluisteren.

Voor de volledigheid: