Raadslid Harold Kol: "...vlaggenmasten Landstraat Delfzijl verrot?"

f.jpgmaandag 06 mei 2024 11:08

Op dit moment zijn alle 8 vlaggenmasten uit de staanders gehaald. Volgens een inwoner zijn de vlaggenmasten weggehaald omdat ze opknapt moesten worden....

De heer Harold Kol van de fractie Christen Unie heeft technische vragen gesteld met betrekking tot de 8 vlaggenmasten die in de Landstraat in Delfzijl stonden:

Inleiding:

• Als ChristenUnie hebben wij een vraag over de vlaggenmasten en de bijbehorende doeken in de Landstraat in Delfzijl.
  • Deze masten zijn ongeveer 7/8 jaar geleden geplaatst.
  • Op dit moment zijn alle 8 vlaggenmasten uit de staanders gehaald.
  • Volgens een inwoner zijn de vlaggenmasten weggehaald omdat ze opknapt moesten worden. Dit zou voor Delfsail 2024 moeten plaatsvinden.
  • Uit betrouwbare bron vernomen dat de vlaggenmasten verrot zijn.

Vragen:

• Natuurlijk is nu de vraag dan ook aan de betreffende wethouder. Is het bovenstaande correct?
  • Ten tweede als dit waar is, wat zijn de kosten van de reparatie van alle vlaggenmasten en is dit ook begroot?

Antwoord van het college:

• Mede in verband met DelfSail in juni 2024 wordt de openbare ruimte in het centrum van Delfzijl in gereedheid gebracht om zich op haar mooist te tonen. Daarbij is ook gekeken naar het onderhoud van objecten zoals de genoemde masten. Deze masten zijn in 2015 geplaatst en zijn sindsdien niet structureel onderhouden.
  • In het najaar van 2023 hebben wij het bedrijf dat de masten destijds heeft geproduceerd en geplaatst heeft, gevraagd een visuele inspectie te doen in verband met het benodigde onderhoud. Dit bedrijf concludeerde dat onderhoud in de vorm van stralen en het opnieuw voorzien van een goede laklaag noodzakelijk was om de masten weer in de oude glorie te herstellen. Hiervoor moesten de masten worden verwijderd en getransporteerd naar de fabriek in Harlingen.
  • Bij het verwijderen van de masten bleek dat niet zichtbare delen in een slechtere conditie waren dan verwacht en dat er bij een aantal masten sprake was van rotting van houtdelen. Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan het herstel van de masten. Het noodzakelijke herstel vanwege de slechte staat brengt extra kosten met zich mee die niet waren begroot.
  • Omdat de masten zijn voorzien van verlichting en ook zijn aangesloten op het OV-net, ligt het beheer bij de asset Openbare Verlichting. De kosten voor het herstel van de masten worden opgevangen binnen het beheersbudget voor de openbare verlichting.
  • De verwachting is dat de masten begin mei, dus ruim voor DelfSail, kunnen worden teruggeplaatst, inclusief kabels, verlichting en zonnezeil. Daarna zal het onderhoud worden opgenomen in het onderhoudsprogramma en -begroting Openbare Verlichting.

Deze bijdrage is van raadslid Harold Kol.