Buitengewone raadsvergadering 14-1-2022 Afscheid burgemeester Beukema

5.jpgvrijdag 14 januari 2022 20:57

Voor velen bent u een oprechte burgervader en burgemeester geweest, eerlijk en recht door zee....

Persoonlijk heb ik altijd veel respect voor mensen die voor een nieuwe uitdaging kiezen op een leeftijd waarop ze ook hun carrière langzaam kunnen afbouwen en kunnen gaan dromen over wat allemaal te gaan doen na hun pensionering en dat u daarvoor heeft gekozen terwijl u eigenlijk met vervroegd pensioen wilde maakt het nog respectvoller in mijn ogen. Een behoorlijke uitdaging kun je het waarnemend burgemeesterschap van de gemeente Delfzijl zeven jaar geleden toch wel noemen. Naast de vele maatschappelijke opgaven en grote plannen was daar ook een pittige gemeenteraad.

Vanuit het rustig voortkabbelende Appingedam hebben we wel eens wat zorgelijk naar Delfzijl gekeken en ons wijze hoofd geschud.
Er is veel tot stand gekomen tijdens uw burgemeesterschap met als meest zichtbare hoogtepunt voor velen het schitterende nieuwe strand en de prachtige omgeving er van. De gemeente heeft veel nieuwe industriën aangetrokken en er is veel gebouwd en wij durven de uitdaging wel aan om te stellen dat onze gemeente over een aantal jaren geen krimpgemeente meer zal zijn, maar een plek waar mensen willen wonen en werken. Een gemeente waar alle voorzieningen aanwezig zijn om jong te zijn en om oud te worden. Daaraan heeft u in de afgelopen jaren zeker bijgedragen.

Na zes jaar waarnemer in Delfzijl bent u ook de eerste waarnemend burgemeester van Eemsdelta geworden en daar heeft u ons een heel groot plezier mee gedaan. Herindelen is lastig, maar met een ervaren waarnemer die het gebied al heel lang kent is de eerste slag gewonnen. De eerste drager te mogen zijn van de nieuwe ambtsketen van onze nieuwe gemeente hebben we u als ChristenUnie dan ook van harte gegund, hoewel het nu wel de laatste keer is dat u hem dragen mag.

Helaas heeft corona* de echte verdiepende onderlinge kennismaking moeilijk gemaakt, bijna alles is digitaal verlopen en anders op anderhalve meter afstand. Precies één vergadering hebben we “normaal” kunnen houden in het afgelopen jaar. Het was duidelijk te zien dat digitaal vergaderen voor u heel lastig is, maar het is goed gegaan en met de nodige humor heeft u de diverse vergaderingen tot een goed einde weten te brengen.
In het afgelopen jaar waarin we elkaar normaal gesproken beter hadden leren kennen door ongedwongen ontmoetingen, bij werkbezoeken en gezellige nazitten hebben we elkaar bij mijn weten slechts één keer de hand gedrukt en dat was op een late vrijdagavond, of eigenlijk een vroege zaterdagmorgen in Zwartsluis tijdens wat ze een heisessie noemen, geen idee waarom, ik heb alleen maar veel water gezien, maar goed, tijdens de heisessie waarin u uw 69e verjaardag vierde in een gezellig samenzijn en als u daar geen actieve herinnering meer aan hebt begrijp ik dat volkomen.

Voor deze afscheidsrede heb ik dus wat inlichtingen ingewonnen bij ChristenUnie mensen die wat langer met u hebben meegelopen in politiek Delfzijl en met hun input en de ervaringen van één jaar gemeente Eemsdelta is er toch een indruk ontstaan van een burgemeester die er is voor zijn gemeente en de inwoners daarvan. Iemand die heel ver gaat om zijn inwoners te helpen bijvoorbeeld bij problemen omtrent het gasdossier en recent bent u zelfs achter de computer gekropen om een subsidie voor een hoogbejaarde inwoner aan te vragen. U bent een gemakkelijk benaderbare burgemeester zowel voor inwoners als voor raadsleden, u houdt van het burgemeesterschap en dat is te zien en te merken. U zoekt mensen op, niet alleen als er wat te vieren is, maar ook als er problemen zijn en dit doet u van harte en vol belangstelling.

Dankzij uw zeer brede netwerk in de provincie en in Den Haag weet u de juiste mensen te vinden en aan de juiste raderen te draaien als het nodig is. Voor velen bent u een oprechte burgervader en burgemeester geweest, eerlijk en recht door zee en als iets misschien anders had gemoeten dan zit dat u dwars en biedt u oprechte excuses aan. Geen wonder dat de profielschets voor de nieuwe buitengewone burgemeester voor de gemeente Eemsdelta u op het lijf geschreven lijkt. Eigenlijk willen we gewoon weer  een Gerard Beukema, maar ja, dan wel wat jonger natuurlijk...

In de krant van vandaag staat te lezen dat u een biografie wilde schrijven tijdens de vervroegde pensionering. Ik zou zeggen gewoon doen. Het hoofdstuk Delfzijl en Eemsdelta gaat deze biografie nog mooier, spannender en interessanter maken om te lezen. Echt afscheid nemen van Eemsdelta doet u vandaag niet, want in 2024 gaan we u weer tegenkomen bij Delfsail waar u voorzitter van bent geworden en vast nog wel op andere plaatsen.
Afscheid van burgemeester Gerard Beukema nemen we vandaag wel en als voorzitter van de fractie van de ChristenUnie wil ik u vandaag heel erg bedanken voor uw inzet voor onze gemeente.

Van harte wens ik u Gods Zegen toe in uw verdere leven. Dat het een fijne tijd mag worden in goede gezondheid en te midden van de mensen waarvan u houdt. Het ga u goed en tot ziens.

Deze bijdrage van Ina Schenkel-Zandvoort -fractievoorzitter ChristenUnie Eemsdelta- is hier terug te zien en te beluisteren.

*Door de coronamaatregelen is het helaas niet mogelijk om persoonlijk afscheid van Gerard Beukema te nemen. Via het formulier op eemsdelta.nl/burgemeester kun je hem tot en met zondag 16 januari een digitale afscheidsgroet doorgeven. We bundelen de afscheidsgroeten in een boek.

Tijdens deze bijzondere vergadering zijn er een aantal foto's gemaakt.
In de zaal door de raadsleden Harold Kol en Gert Drenth en digitaal door Jan van Heerde. Deze foto's staan in de zijbalk.