Aan tafel met Mirjam Bikker

portret+mirjam+bikker+door+nienke+van+denderen+-+41.jpgdonderdag 19 januari 2023 16:55

"Want of het nu de keukentafel thuis is, de tafel in een van de talloze diaconale eetprojecten, of op welke plek dan ook waar je je brood of je koffie deelt: die tafels zijn plekken van ontmoeting."

Beste ChristenUnie-vrienden,

Het zijn bijzondere weken, vandaag was een bijzondere dag en vanmorgen was een bijzonder mooie fractievergadering. We hebben uitgebreid stilgestaan bij tien jaar Kamerlidmaatschap en zeven jaar fractievoorzitterschap van Gert-Jan.

Wat gaan we hem enorm missen en wat ben ik - en ik weet wel zeker: wat zijn wij hem allemaal - dankbaar voor het vele, vele werk dat hij heeft verzet voor de ChristenUnie en daarmee voor ons land. Altijd vanuit de missie dat we recht willen doen aan die ene die voor ons staat, altijd gedreven door de waarden van onze christelijk-sociale politiek, voor onze christelijk sociale, groene en waardenvaste idealen.

Komende week gaan we volop afscheid nemen, als fractie, in de Tweede Kamer, maar ook al voorzichtig (we gaan het later ook nog officieel op een partijcongres doen) als leden van dezelfde partij. Dat kan bijvoorbeeld door een boodschap voor Gert-Jan achter te laten op www.christenunie.nl/afscheidgertjan. Maar dat kan zéker ook door je aan te melden voor de wintertour, die Gert-Jan en ik morgen, overmorgen en vrijdag samen maken. Kijk voor meer informatie en locaties bij jou in de buurt op www.christenunie.nl/wintertour. Ik beveel ze beide van harte aan!

Zoals we dat dan, op die plekken gaan doen, deden we dat dus ook in de fractie. We stonden stil bij wat Gert-Jan voor de partij en voor het land heeft betekend. Maar allermeest als gelovige, open en betrokken collega, die er zo is voor het hele team. We gaan een vriend in Den Haag missen. En toen was daar dan onvermijdelijk dat moment. Gert-Jan overhandigde me de voorzittershamer…

In deze woelige tijd begin ik aan een nieuwe opdracht. Met hart en ziel hoop ik me in te zetten voor ons hoopvolle geluid. Niet omdat het makkelijk is, maar omdat ik er vast van overtuigd ben dat we juist in deze tijd iets mogen delen van de liefde die we ontvangen hebben in Christus.

In de afgelopen weken - we wisten al wat er zou komen - ging ik nog maar eens met Gert-Jan op pad. We waren op bezoek in een van de Warme Kamers van het Leger des Heils. Waar middenin de kamer een tafel stond, en waar allerlei wijkbewoners aanschoven. Sommigen hadden hun leven lang in de stad gewoond, anderen waren als vluchteling in Nederland gearriveerd en druk doende de taal te leren. Het Leger des Heils had voor hen allemaal dezelfde boodschap: wie je ook bent, wat je voorgeschiedenis ook is, of je makkelijk uit je woorden komt, of wat meer zoekend bent, je bent van waarde en je bent welkom. Schuif aan!

Dat is voor mij een beeld van wat we zo hard in ons land nodig hebben. Niet de hete hoofden tegen over elkaar. Wel de warme harten, omdat je benieuwd bent naar de ander.

En daarom schreef ik niet alleen deze brief aan jullie, als leden van onze partij. Ik schreef nóg een brief, die ik richtte aan heel Nederland. Misschien kwam je hem al tegen en anders kun je hem lezen op www.teamcu.nl.

Het beeld dat ik daarbij gebruik, is - misschien ook wel geïnspireerd door het Leger des Heils - dat van de tafel, waar je aan kunt schuiven. Want of het nu de keukentafel thuis is, de tafel in een van de talloze diaconale eetprojecten, of op welke plek dan ook waar je je brood of je koffie deelt: die tafels zijn plekken van ontmoeting. Van de ander zien en willen weten wat hem of haar bezighoudt. Zo zijn we aan elkaar gegeven, dat geeft ons leven waarde! Zoals Jezus ons al voordeed: zoek de ander op, deel je brood. Schuif aan! Ontmoet! Luister! Zie!

De brief is ook een uitnodiging. Een uitnodiging aan wie zich herkent in onze christelijk-sociale missie om niet aan de zijlijn te blijven staan, maar om over de brug te komen, om mee te doen, om aan te schuiven.

Want we weten dat politieke keuzes grote invloed hebben op ons leven. De vraag is dan: welke keuzes maken we? Te vaak draaiden politieke keuzes om meer, meer, meer. Om snelle oplossingen die niet houdbaar zijn voor de lange termijn. Die ten koste gaan van de schepping, van elkaar, van samen leven. Dat moet anders en dat kan anders en wij gaan daarvoor enorm ons best doen; met het gebed en de hoop dat dat werk gezegend wordt.

In mijn brief aan Nederland leg ik mijn, leg ik onze geloofsbrieven neer. Probeer ik een perspectief te schetsen hoe het óók kan. Samen leven in plaats van alleen voor jezelf. Genoeg in plaats van meer, meer, meer. Een bloeiende buurt, bloeiende natuur. Daar wil ik me samen met Don, Pieter, Stieneke en Nico voor inzetten. Voor keuzes die goed zijn voor ons land, voor de schepping, voor ons samen leven. Want dat is waar we ruimte aan willen geven: aan élk leven, omdat het in zichzelf van waarde is.

Christelijk-sociaal, groen en waardenvast. Dat is de ChristenUnie, dat drijft Gert-Jan, dat drijft mij, dat drijft ons. Zo wil ik aan de slag. Met jou. Want we willen ook jóu horen en ook dat doen we op verschillende manieren.

Daarom kun je op www.teamcu.nl jouw wens, jouw verlangen voor Nederland met ons delen. Zo kun je op 11 februari naar onze Open Dag komen (zie www.christenunie.nl/opendag). Zo nodigen we de komende tijd een willekeurig samengestelde groep leden uit om in de Tweede Kamer te komen mee-eten en meepraten over het handen en voeten geven aan onze missie. En zo gaan we ook online (via Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn) meer en meer het gesprek met elkaar aan.

Zo gaan we sámen aan de slag, als één teamCU. Hopelijk ook met u, met jou! Omdat we allemaal het verlangen hebben om tot zegen te zijn, om iets te laten zien van de liefde die ons drijft.

In verbondenheid,

Portraits Mirjam Bikker (1)

Mirjam Bikker
Voorzitter Tweede Kamerfractie ChristenUnie