Bedrijfsbezoek Omrin Heerenveen 27-1-2023

IMG_7466banner.JPGzaterdag 28 januari 2023 13:19

Wethouder, raad en ambtenaren gemeente Eemsdelta op bedrijfsbezoek bij Omrin op het Ecopark in Heerenveen.

Onder het motto: van afval naar grondstoffen en biogas. Wat we zelf kunnen en moeten doen door bronscheiding en wat er allemaal bij Omrin mogelijk is met nascheiden. We hebben kunnen zien en meegemaakt hoe dit proces in zijn werk gaat. Onder deskundige begeleiding van de heren Nico Spaansen en Martin Ettema eerst een presentatie, gevolgd door een rondleiding. Ik vond het heel indrukwekkend en interessant. We hebben in de praktijk kunnen zien hoe o.a. plastics, melk- en sappakken e.d. volautomatisch worden gescheiden van het overige afval en hoe alle plastics weer hergebruikt kunnen worden! En dat uit het restafval terplekke -met de grootste biogasinstallatie in de Benelux- maar liefst 14 miljoen m3 biogas per jaar wordt geproduceerd.

Sinds 1 januari 2023 is ook in Gemeente Eemsdelta diftar van toepassing. Beter voorscheiden is goed voor het milieu en scheelt ook nog in je portemonnee! Sinds kort kun je als inwoner van gemeente Eemsdelta dit zelf meebeleven en zien wat jouw vorderingen zijn in het scheiden van afval door gebruik te maken van de speciale Omrin app. Je ziet niet alleen wanneer de eerstvolgende ledigingen zijn, maar ook een handige scheidingswijzer en hoeveel kilo je hebt aangeboden. Voor meer info: https://www.eemsdelta.nl/afvalapp

Deze bijdrage is van fractieassistent Jan van Heerde. Een fotoreportage vind je aan de rechterkant op deze website.