Raadsvergadering 29 maart 2023 Participatiebeleid Eemsdelta

IMG_3579banner.JPGvrijdag 31 maart 2023 14:11

Participatie, er zijn al mooie voorbeelden van maar het gaat niet altijd goed en soms worden mensen niet gehoord en meegenomen in plannen. Dat kan en moet anders.

“Samen werken in en aan Eemsdelta” is de naam die gegeven is aan de voorliggende beleidsnotitie Participatie. De manier waarop deze beleidsnotitie tot stand is gekomen is een mooi voorbeeld van participatie zoals we dat graag willen zien in onze gemeente. Een tijdelijke commissie bestaande uit inwoners, ondernemers, raadsleden en collegeleden en daarnaast een enquete die breed is verspreid en waar 1048 reacties op binnen zijn gekomen.

Hoe gaat het nu en hoe willen we het in de toekomst nog beter gaan doen, wat zijn de kaders en hoe gaan we deze werkwijze doorvoeren in onze gemeente. In Eemsdelta worden inwoners al regelmatig betrokken bij plannen van de gemeente en de gebiedsregisseurs zijn zichtbaar en bekend in de dorpen en wijken en benaderbaar bij plannen en projecten. Zo proberen we in onze gemeente al langer om samen met inwoners tot besluiten te komen en elkaar mee te nemen bij projecten die impact hebben op de leefomgeving van mensen. Er zijn al mooie voorbeelden van, ook als het om wensen van jongeren gaat, maar het gaat niet altijd goed en soms worden mensen niet gehoord en meegenomen in plannen. Dat kan en moet anders.

De in deze notitie voorgestelde werkwijze moet ervoor zorgen dat er voortaan structureel overleg is als plannen van de gemeente inwoners en hun leefomgeving raken. Als lid van de Tijdelijke Commissie Participatie ben ik vanaf het begin betrokken geweest bij de totstandkoming van deze notitie. Als gehele raad zijn wij op diverse avonden meegenomen in het proces en hebben we nog input kunnen leveren.
Tot slot is in de commissievergadering van 22 maart deze notitie nog uitvoerig door  de raad besproken. In de toekomst zijn wij als gemeenteraad door middel van de lange termijn agenda van tevoren op de hoogte van de onderwerpen die in aanmerking komen voor een startnotitie en een participatieplan.

De ChristenUnie wil de mensen die aan de opstelling van deze notitie hebben gewerkt complimenteren met de uitwerking ervan. Er ligt een goede beleidsnotitie met een duidelijk stappenplan. Nu is het zaak om deze nieuwe werkwijze door te voeren in de gemeente. Wij wensen jullie daarbij veel succes en wij gaan er vanuit dat wij op de hoogte gehouden worden van hoe het gaat.

Deze bijdrage is van Ina Schenkel-Zandvoort en is hier terug te zien en te beluisteren (vanaf 01:15:18 - 01:17:19)