Raadsvergadering 29 maart 2023 Huisvestingsverordening met opkoopbescherming

IMG_1864a (9).JPGvrijdag 31 maart 2023 14:58

De ChristenUnie is zeer verheugd dat nu eindelijk maatregelen worden genomen om de verkoop van woningen aan opkopers te voorkomen.
Al in juni 2020 hebben wij in de toenmalige gemeente Appingedam onze zorgen kenbaar gemaakt door middel van schriftelijke vragen omdat in sommige straten per rijtje woningen soms wel twee werden gekocht door mensen die deze woning niet voor zichzelf kochten, maar om er meerdere arbeidsmigranten in te huisvesten.
Hierdoor komen starters op de woningmarkt niet meer aan een woning in het nog voor hen betaalbare segment. Ook komt het de leefbaarheid in een straat niet ten goede als een woning wordt bewoond door veel en vaak wisselende bewoners.

De cijfers die wij lezen verbazen ons dus niet en het is jammer dat er niet eerder is ingegrepen om deze situatie te voorkomen. Is er door middel van een Verhuurverordening nog wat te doen aan de nu door meerdere mensen bewoonde gezinswoningen vragen wij ons af.
Het zou goed zijn als er voor arbeidsmigranten andere woonvormen beschikbaar komen op locaties die daarvoor meer geschikt zijn en die ook voor deze mensen beter zijn. Is er wat dat betreft al meer bekend over het long-stay hotel dat op Fivelpoort zou komen?

Het is belangrijk dat deze huisvestingsverordening en de opkoopbescherming zo breed mogelijk bekend wordt gemaakt zodat de opkoop van woningen ook echt stopt en de betreffende woningen in de toekomst beschikbaar komen voor starters en middeninkomens.

Deze bijdrage is van Ina Schenkel-Zandvoort en is hier terug te zien en te beluisteren, vanaf 03:20:53 - 03:22:43