Raadsvergadering 29 maart 2023 Transitievisie Warmte Eemsdelta

Energiehuis Middelstum banner.jpgvrijdag 31 maart 2023 14:29

Het Energiehuis Eemsdelta in Middelstum moet veel bekender en veel toegankelijker worden om meer mensen te bereiken. De Energiebrigade moet ook meer gepromoot worden...

Om de opwarming van onze aarde te temperen moeten we van fossiele brandstoffen af. Op papier is het voor de gemeente Eemsdelta niet zo’n enorme extra inspanning omdat door sloop/nieuwbouw en het programma Aardgasvrije Wijken al wordt voldaan aan het doel om in 2030 vijfduizend woningen aardgasvrij te hebben.

websiteDat mag niet betekenen dat we achterover kunnen leunen en niets meer doen. In 2050 helemaal aardgasvrij vraagt echt wel meer inspanning en als het eerder lukt is dat alleen maar beter. Het stimuleren van woningbezitters om hiermee aan de slag te gaan en het voorlichten en begeleiden bij het traject en bij de aanvraag van beschikbare subsidies is dan erg belangrijk. Samenwerking met bestaande energiecoöperaties en goede communicatie over de mogelijkheden moeten er voor gaan zorgen dat meer mensen aan de slag gaan met het verduurzamen van hun huis. Ook de woningcoöperaties moeten hier hun steentje aan bijdragen.

Het Energiehuis Eemsdelta in Middelstum moet veel bekender en veel toegankelijker worden om meer mensen te bereiken. De energiebrigade moet ook meer gepromoot worden.

Het huidige, regelmatig overbelaste elektriciteitsnetwerk mag niet vertragend werken en er moet echt haast gemaakt worden met het oplossen van de huidige problemen. Ik heb gehoord dat het uitbreiden van de capaciteit wel zeven jaar kan duren. Het efficiënter gebruiken van de beschikbare energie en goede voorlichting daarover kan nu al zorgen voor verlichting. Wassen als de zon volop schijnt. Een energiebedrijf dat een app stuurt naar haar klanten als er overcapaciteit is en de stroom dus gratis door veel wind en zon. Regelingen waarvan geprofiteerd kan worden en de overbelasting afneemt in de piekuren.

Door goede monitoring kunnen we meekijken naar de resultaten en eventueel nog een tandje bijzetten als de overgang naar fossielvrij niet snel genoeg gaat.

Deze bijdrage van Ina Schenkel-Zandvoort is hier terug te zien, vanaf 02:02:21 - 02:05:55