Raadsvergadering 28 februari 2024 Afronding Haalbaarheidsonderzoek Huis van Cultuur en Bestuur

4.JPGzaterdag 02 maart 2024 10:20

...na vanavond gaan we ook in gesprek met onze inwoners om uit te leggen wat de plannen zijn en te horen wat de verwachtingen van onze inwoners zijn. Dit is van groot belang en daarbij zullen ook wij van harte bijdragen...

Het nieuwe huis van cultuur en bestuur. Een onderwerp waarover we al de nodige tijd hebben gesproken. In de commissievergadering van 14 februari hebben wij al aangegeven dat wij geen argumenten hebben kunnen vinden om niet over te gaan naar de volgende fase. En die hebben we nog steeds niet. We zouden het dus heel kort kunnen houden. Maar we nemen vanavond een besluit wat ver voor ons uitstrekt. Niet dat we vanavond besluiten om te gaan bouwen, maar wel een volgende stap in het proces om te komen tot. En daar kunnen, willen en misschien moeten we wel een paar woorden aan wijden.

Voorzitter, de huidige situatie is dat we een theater hebben wat af en afgeschreven is. Gemeentehuizen die niet meer aan de eisen van deze tijd voldoen en daarnaast op verschillende locaties gelegen zijn. Om deze panden kwalitatief en qua energiegebruik weer naar de normen van deze tijd te brengen zal een zeer forse investering vragen. Daarmee halen we dan ook nog eens een suboptimaal resultaat.

Wij zijn dan ook content met het feit dat het haalbaarheidsonderzoek heeft aangetoond dat het realiseren van een huis van Cultuur en Bestuur op de locatie van de huidige Molenberg haalbaar is. Zowel in ruimtelijke als financiële zin. Daarmee is het nog steeds een forse investering maar behalen we wel een optimaal resultaat. Hoe mooi is het als we straks op één locatie kunnen genieten van theater, muziek, dans of een film. Waar we kunnen lezen, leren, spelen of genieten van een lekkere lunch of diner. Waar we terecht kunnen voor een  vergunning, een paspoort of rijbewijs of andere diensten van de gemeente. Kortom, een huis van iedereen voor iedereen. Voorzitter, u begrijpt dat wij enthousiast zijn over deze ontwikkeling.

Is er dan niets op of aan te merken? In de commissievergadering hebben wij al aandacht gevraagd voor de dienstverlening. Het nieuwe gemeentehuis is decentraal gelegen binnen de gemeentegrenzen en daarmee voor een aantal inwoners wat meer op afstand. Het college heeft dit ook onderkend en heeft toegezegd te komen met een plan om ook de dienstverlening in de dorpen vorm te geven. Voorbeelden die u daarbij noemde zijn dienstverlening aan huis en in de dorps- en wijkcentra. Dat sluit naadloos aan bij onze ideeën over nabije dienstverlening. Wat ons betreft hebben inwoners die minder mobiel zijn daarbij onze nadrukkelijke aandacht.

Over inwoners gesproken, na vanavond gaan we ook in gesprek met onze inwoners om uit te leggen wat de plannen zijn en te horen wat de verwachtingen van onze inwoners zijn. Dit is van groot belang en daarbij zullen ook wij van harte bijdragen. Naast onze inwoners moeten we ook de mensen van het theater, de bibliotheek en het IVAK op gepaste wijze betrekken bij het opstellen van het programma van eisen.

Deze bijdrage is van de fractievoorzitter ChristenUnie Gert Drenth en is hier terug te zien en te beluisteren.

A. 240130Eindrapport Haalbaarheidsonderzoek HvCB Eemsdelta_DEF.pdf2,7 MBapplication/pdfdownload