Raadsvergadering 28-9-2022 Vaststellen Winkeltijdenverordening

IMG_6694banner.jpgdinsdag 11 oktober 2022 11:48

..we vinden het heel belangrijk dat winkeliers die de zondagsrust willen handhaven nooit verplicht kunnen worden om op zondag hun zaak te openen en we lezen in het voorstel dat dit ook absoluut niet aan de orde is...

Voorzitter,

Behalve dat dit raadsvoorstel een harmonisatie is van de oude Winkeltijdenverordening van de voormalige gemeenten Delfzijl, Appingedam en Loppersum is het in feite ook een voortzetting van het huidige beleid waarbij een algemene ontheffing geldt van de winkeltijden. Gedurende de Covid pandemie is hiermee beoogd dat de klanten meer gespreid de winkels gingen bezoeken. Deze verruiming van de winkeltijden is goed ontvangen en er zijn geen bezwaren bekend lezen wij in het voorstel.

De ChristenUnie is geen voorstander van de 24 uurs economie en hecht zeer aan de door God ingestelde rustdag -Exodus 20:9 red.- omdat het volgens ons goed is dat mensen een dag nemen om uit te rusten, te reflecteren, te recreëren en elkaar te ontmoeten in de kerk of in de familie- en vriendenkring.

We hebben niet de intentie om zaken terug te draaien, maar we vinden het heel belangrijk dat winkeliers die de zondagsrust willen handhaven nooit verplicht kunnen worden om op zondag hun zaak te openen en we lezen in het voorstel dat dit ook absoluut niet aan de orde is en dat het uitsluitend een mogelijkheid tot opening betreft op de genoemde tijden en dagen.
We weten dat het voor kleine familiebedrijven niet te doen is om alle dagen open te zijn en in deze tijd van zeer hoge energieprijzen horen we steeds meer verhalen van winkeliers die de winkel juist extra dagen sluiten om zo energie te besparen.
We steunen dit voorstel omdat het in wezen een voortzetting is van de huidige winkeltijden, maar vinden het belangrijk om hierbij onze zorgen toch te hebben benoemd.

Deze bijdrage is van Ina Schenkel-Zandvoort en is hier ook terug te zien en te beluisteren.

220928 15- Rvs Verordening Winkeltijden 2022.docx.pdf67,6 kBapplication/pdfdownload