Raadsvergadering 29 mei 2024 Bestemmingsplan Park Delfzicht

g.PNGwoensdag 26 juni 2024 13:56

...Op de plek waar ooit, nog niet zo lang geleden het Delfzicht Ziekenhuis heeft gestaan komt nu een prachtige woonwijk...

Park Delfzicht bestemmingsplan, beeldkwaliteitsplan en grondexploitatie.

“Het is onze ambitie om Delfzicht weer terug geven aan de Delfzijlsters” lezen we op pagina 60 van het bestemmingsplan. Dat is een mooi streven. Op de plek waar ooit, nog niet zo lang geleden het Delfzicht Ziekenhuis heeft gestaan komt nu een prachtige woonwijk. 135 woningen van verschillende afmetingen en zowel voor verkoop als voor verhuur.

Voor veel van onze inwoners liggen er herinneringen op deze plek. Mooie en pijnlijke herinneringen zo gaat dat in een ziekenhuis. Veel kinderen uit deze omgeving zijn hier geboren, waaronder onze eigen kinderen. Veel van onze inwoners hebben hier afscheid moeten nemen van een dierbare. En op deze plek vol herinneringen gaan nu de toekomstige bewoners nieuwe herinneringen maken.

Als ik op de huizenverkoopsite Funda kijk zie ik dat de nog te bouwen woningen heel populair zijn. De meeste woningen gaan natuurlijk naar de mensen die noodgedwongen moeten verhuizen vanwege sloop/nieuwbouw en die kiezen voor deze prachtige locatie.
Kan de wethouder al iets zeggen over de verkoop?

Het bestemmingsplan heeft ter inzage gelegen en er is een aanpassing op gekomen. De Europese aanbestedingsprocedure is doorlopen en Plegt-Vos is het winnende bouwbedrijf geworden en de bedoeling is om nog dit jaar te starten. Ons als raad wordt gevraagd in te stemmen met de vier punten van het voorstel namelijk het Beeldkwaliteitsplan, het gewijzigde bestemmingsplan, de zienswijzennota en de grondexploitatie. Wij kunnen daarmee instemmen, maar het bedrag van de inpassingskosten staat twee keer fout in de tekst van het voorstel. Graag nog even corrigeren. Iets met eerst een nul te veel en dan een nul te weinig.

Ook deze bijdrage van Ina Schenkel-Zandvoort is hier terug te zien.