Raadsvergadering 27 juni 2024 Kader 'Doelen Sociale Agenda'

41-_AM25150-1.jpgmaandag 01 juli 2024 12:40

...Het uiteindelijke resultaat zal het gevolg zijn van wat we doen in de praktijk. En daar ligt onze grote zorg...

In dit voorstel wordt aan ons als volksvertegenwoordigers gevraagd de doelen voor de Sociale Agenda voor kennisgeving aan te nemen. De Sociale Agenda is een van de zes agenda’s van Nij Begun, de reactie van het kabinet op de uitkomsten van het Parlementaire Enquette rapport “Groningers boven gas”.
Met de lijst van doelen die we lezen in de Sociale Agenda is niets mis. Stuk voor stuk betreffen het zaken die nodig zijn om onze provincie en de kop van Drenthe op het landelijk gemiddelde te krijgen op de vier genoemde, belangrijke punten. Wat dat betreft kunnen wij dus instemmen met de beoogde doelen.

Veel belangrijker is voor ons de volgende fase namelijk de praktische uitwerking van de doelen. We kunnen nog zo veel ophalen bij inwoners, besturen, maatschappelijke instellingen, volksvertegenwoordigers enzovoorts. We kunnen het nog zo mooi formuleren in rapporten en voorstellen en noem maar op. Het uiteindelijke resultaat zal het gevolg zijn van wat we doen in de praktijk en hoe we het vele geld gaan gebruiken om echt te komen tot de resultaten die we nastreven. En daar ligt onze grote zorg.

• Kan het geduld opgebracht worden om te wachten met het uitgeven van het geld totdat we er van overtuigd zijn dat we de goede keuzes maken?
  • Gaan we eerlijk monitoren of de doelen nog in beeld zijn en dichterbij komen?
  • Gaan onze inwoners profiteren van de inzet van de gelden in hun leefomstandigheden?
  • Voelen jongeren zich gehoord en meegenomen?
  • Gaat dit grote geld de overheden niet uit elkaar spelen?
  • Komt het geld terecht bij de doelen en niet voornamelijk bij de uitvoerders?
  • Is de rol van ons als volksvertegenwoordigers gewaarborgd?
  • Kunnen we onze overheid door het hele proces van vele jaren aanspreken op de gedane beloftes en krijgen we middelen tot onze beschikking om hen er aan te houden?

Laat Nij Begun ook op deze terreinen alstublieft echt een Nij Begun worden waarbij we elkaar de ruimte geven en gunnen om onze positie in te nemen, ook als volksvertegenwoordigers. Hierover gaat de zienswijze die wij als raad van Eemsdelta gezamenlijk indienen bij dit voorstel.
Tot slot.
De consultatie van het onderdeel van de Groningenwet namelijk De Staat van Groningen ligt voor. Er kan een reactie op gegeven worden. We willen iedere Groninger oproepen om gebruik te maken van dit recht.

Deze bijdrage van Ina Schenkel-Zandvoort en de reacties zijn hier te zien en te beluisteren.
Foto's zijn uit programma Nij Begun.