Fractie ChristenUnie op bezoek bij Luingaborg in Bierum

IMG_3388banner.JPGdinsdag 02 juli 2024 18:56

...fijn om te horen dat er een prima contact is tussen de Oekraïense inwoners en de inwoners van Bierum...

Onze fractie van ChristenUnie Eemsdelta bestaande uit de raadsleden Gert Drenth, Ina Schenkel-Zandvoort, Harold Kol en de fractieassistenten Bé Prins en Jan van Heerde brachten dinsdagmiddag een bezoek aan de Luingaborg in Bierum waar sinds mei 2022 zo’n 100 Oekraïnse vluchtelingen worden opgevangen. Een deel van hen verbleef daarvoor in Hotel Boven Groningen in Delfzijl.

De fractieleden werden ontvangen door Anneke Knip en twee van haar collega’s in de grote gezellige ontvangstzaal waar gelegenheid is voor diverse activiteiten zoals een bingoavond of om een verjaardag te vieren. Anneke Knip vertelde over de werkzaamheden bij Luingeborg maar ook over de andere kleinere opvanglocatie De Menterne in Wagenborgen. Anneke: “Er valt veel te regelen vooral in het begin, dat was best wel lastig. Nu we enige tijd ervaring hebben opgedaan, wordt dat alleen maar beter. Het communiceren gaat voor een deel met Google translate. Mocht dat niet lukken of bij moeilijke of lastige situaties, dan zetten we een tolk in.”

Tijdens de rondleiding door het gebouw werd een kijkje genomen in één van de onbewoonde kamers, de wasserette, de grote moderne keuken waar een ieder zelf zijn/haar eten kan bereiden, het leslokaal en werd de moestuin bekeken. Diverse vragen werden tijdens de rondleiding door de medewerkers beantwoord.
Verder was het fijn om te horen dat er een prima contact is tussen de Oekraïense inwoners en de inwoners van Bierum. Afgelopen zaterdag is er een geslaagde gezamenlijke lunch voor de Bierumers georganiseerd.

Tenslotte werden door de fractieleden de complimenten uitgedeeld voor de aanpak en het enthousiasme van de medewerkers en werd als dank voor de ontvangst een attentie overhandigd.

Deze bijdrage is van Jan van Heerde.
Een fotoreportage vindt u op de rechterzijde van deze website
en op onze facebookpagina.