Provinciale Staten willen bus tussen Middelstum en Spijk behouden.

SRGB9041.JPGdonderdag 14 juli 2022 15:17

Statenlid Fredric Geijtenbeek (CU): „Dit is een buslijn die maar een paar keer per dag rijdt en waar maar weinig mensen gebruik van maken. Maar voor de leefbaarheid van deze dorpen is het heel belangrijk dat er een ov-verbinding blijft bestaan...

De provincie moet ervoor zorgen dat de bus tussen Middelstum en Spijk behouden blijft. Een oproep van de ChristenUnie hiertoe kon woensdag tijdens de vergadering van Provinciale Staten op ruime steun rekenen.

Provinciale Staten bespraken maatregelen om te besparen op de busdienstregeling. Dat is nodig omdat het aantal reizigers nog niet terug is op het niveau van voor corona. Onderdeel van deze maatregelen was het afschaffen van buslijn 45. Dan zou er door de dorpen Zeerijp, ’t Zandt, Godlinze, Losdorp geen enkele bus meer rijden.

Leefbaarheid dorpen

Voor de ChristenUnie is dit niet acceptabel. Statenlid Fredric Geijtenbeek: „Dit is een buslijn die maar een paar keer per dag rijdt en waar maar weinig mensen gebruik van maken. Maar voor de leefbaarheid van deze dorpen is het heel belangrijk dat er een ov-verbinding blijft bestaan. Het zou zonde zijn om de laatste bus in deze dorpen weg te bezuinigen omdat er tijdelijk minder reizigers zijn.”

Op de VVD en BVNL na waren alle politieke partijen het met de ChristenUnie eens. Het provinciebestuur gaat aan de slag om te zorgen dat deze buslijn in 2023 blijven rijden.

----------

Van Nanco Nanninga, voorzitter Stichting Dorpsbelangen Spijk ontvingen we onderstaande e-mail:

Hartelijk dank voor jullie steun m.b.t. de buslijn naar Spijk. Mooi dat er een politieke partij is die hier het voortouw in heeft genomen en opkomt voor de inwoners van de gemeente Eemsdelta.

Wens ik jullie allen alvast een fijne en gezonde vakantie toe.

Met vriendelijke groet,
Nanco Nanninga

Tekst is overgenomen van de Eemsbode in samenwerking met Dagblad van het Noorden.